Cum ar fi fost sa il vedeti cu aparatul la ochi pe aleile din Drumul Taberei sau mai bine in magazinul Big Berceni din Piata Sudului. Pai daca ati fi fost ceva mai atenti prin 1975 l-ati fi observat cu siguranta pentru ca Henri Cartier-Bresson a fost in Romania.
Din contextul in care am gasit imaginile, inteleg ca fotograful a venit acreditat pentru manifestarile organizate cu ocazia implinirii a 30 de ani de la victoria impotriva regimului fascist. Eveniment sarbatorit cu mult fast de comunisti, cu discursurile si aplauzele de rigoare. Cu ocazia asta, pe langa subiectul principal, HCB a profitat de ocazie si s-a plimbat prin toata tara. Din Berceni si Drumul Taberei pana in Maramures si Bucovina.
Fotografiile le-am gasit pe site-ul Magnum Photos, celebra banca de imagini fondata de HCB impreuna cu Robert Capa.
Asta mi-a placut intotdeauna la fotografiile lui HCB: erau simple si geniale!
Nu stiu cum am reusit contra-performanta sa aflu abia acum de aces blog. Placut loc. O gura de aer curat in spatiul foto din mediul virtual. Meriti tot respectul pentru efortul de a impartasi cu noi.
Cat despre imaginile lui HCB stiam o parte din ele. Dar nu o stiam nici pe cea de la Putna, din iarmaroc, probabil. Si nici pe cele cu taraful din maramu. Pe ambele le gasesc foarte placute.
Ce tare-i fotografia cu CeauÅŸescu!
Se vede scris în spate “victoria fascismului” (probabil scria “30 de ani de la victoria asupra fascismului”) iar CeauÅŸescu are ÅŸi o pozitie sugestivă.
Pe site-ul Fotomagazin exista o rememorarea a vizitei lui Henri Cartier-Bresson din 1975 scrisa de Andrei Pandele, fotograf care l-a insotit prin Bucuresti cu aceasta ocazie.
http://www.fotomagazin.ro/despre-fotografie_open.php?art=despre-fotografie_hcbbucuresti.php
Iar fotografia cu cei doi tineri in tren am vazut-o atunci cand am deschis pentru prima data un album semnat de Bresson. Apoi am observat ca nu lipseste din nici un volum care sa incerce sa acopere opera de o viata a fotografului. Atunci cand spui Bresson si Romania este prima imagine care imi vine in minte.
e prima oara cand vad aceste fotografii. precizez ca ii cunosc capodoperele in domeniul fotografiei. concluzionez, nu l-a prea inspirat Romania…
Cred ca discutia vis a vis de “inspiratia lui Bresson in Romania are nevoie de contextualizare, anume faptul ca desi invitat oficial sigur a avut “companie” pentru “siguranta” lui.
Numai din aceste doua puncte de vedere este usor de imaginat ca lumea “reactioneaza” la “paza” lui, ca sa nu uitam ca in fapt el nu mergea cu un panou dupa el ce anunta cine este.Fotografiatul in public nu era accesibil oricui deci cel ce aparea subit cu aparat si paza…sigur era…
Aceste elemente sfarsesc probabil prin a influenta comportamentul subiectelor dar si al autorului, ajungand probabil la o oarecare exasperare din prea multa “protectie”…
Personal nu cred ca Romania nu oferea aceeasi gama de subiecte ca cele din portfoliul obisnuit al artistului. Mai degraba elemente externe sunt responsabile pentru diferente. Suplimentar, trecutul vizual al Romaniei nu este banal, pana la urma sunt ferestre in vietile oamenilor precum si in spatiile pe care acestia le ocupau. Este drept ca acel context tinde catre gri insa asta pare cu atat mai mult potrivit pentru fotografia alb negru, un dramatism suplimentar pe care vestul anilor 70 sigur nu il oferea in aceeasi forma.
Cam ‘Lomo’ domnul HCB :) cel putin prin Romania. Mersi de poze.
Mersi ft mult pentru selectia asta, nu le-am gasit pe toate pe Magnum…
Nu pot sa constat ca totusi a acordat o atentie sporita peisajului rural……. nu cred ca a apucat sa-i prinda spiritul…. viza lui a expirat repede…. cred.
Ca si cum l-ai vedea azi, maine, pe McCurry sau pe Natchwey pe strazile din Bucuresti.
As vrea sa completez la faptul ca Magnum a fost creat de Bresson-Capa-Seymour. Eu nu as numi Magnum banca de imagini, cred ca e prea putin pentru ce a insemnat si inseamna. Daca imi aduc bine aminte este prima sau una din primele agentii de fotojurnalism, facuta imediat dupa al 2-lea razboi mondial.
Multumesc!